Znajomość mózgu wyszukiwarki

Wyszukiwarka Google obecnie nie posiada poważnego konkurenta – jak pokazują analizy rynku, nie więcej, niż 5% użytkowników Internetu decyduje się na skorzystanie z narzędzi innych firm. Dlatego żadna osoba, która myśli realistycznie o rozwoju własnego biznesu przy użyciu Sieci jako głównego medium, nie może pozwolić sobie na przejście obojętnie obok zagadnień z zakresu pozycjonowania.

Miejsce, które strona zajmuje w wynikach wyszukiwania, zależy od oceny jej szacowanej wartości dla użytkowników Google przez złożone algorytmy, regularnie aktualizowane przez firmę. Większość informacji na temat mechanizmów ich działania nie jest dostępna dla użytkowników, wiadomo jednak o dużej grupie czynników, jaka ma wpływ na ostatecznie uzyskiwaną przez stronę pozycję. Tu właśnie wkracza pozycjonowanie witryn oraz analitycy, których rolą jest prowadzenie skomplikowanej dedukcji, dotyczącej szczegółów funkcjonowania algorytmów.

Forma na równi z treścią

Można posunąć się do stwierdzenia, że pozycjonowanie to swego rodzaju zabawa w kotka i myszkę z Google. Jak skonstruować na tyle interesującą oprawę dla treści typowo reklamowych, których celem jest przecież zwiększenie sprzedaży, by roboty wyszukiwarki zaindeksowały witrynę jako dostarczyciela contentu wysokiej jakości? Jak nie rezygnować z wachlarza możliwości, jakie daje linkowanie wewnętrzne, nie narażając się przy tym na dotkliwe kary, nakładane przez giganta na G?

Poszukiwanie coraz doskonalszych odpowiedzi na te i inne pytania to zwyczajny dzień w pracy pozycjonerów stron internetowych. Starają się oni stworzyć sytuację, w której pozycjonowana witryna w naturalny sposób znajdzie się u szczytów rankingu wyszukiwań (niekoniecznie w pierwszej 10 – to nie zawsze najbardziej produktywne założenie). Wpływają na to zarówno czynniki zewnętrzne, jak i optymalizacja treści i kodu witryny.

W grę wchodzi tu żonglowanie słowami kluczowymi oraz unikalnym, przydatnym contentem. To zadanie powierzane jest na ogół SEO copywriterom i samo w sobie zasługujące na osobne opracowanie. Istotne są prócz tego takie wybory, jak odpowiednia domena, moc witryn linkowanych zewnętrznie, czy ogrom pozornie niezauważalnych detali, które warunkują user experience. Co więcej, to fascynujące pole działań zmienia się niekiedy z miesiąca na miesiąc – potrzeba nie lada bystrości, wiedzy i rozeznania, by dotrzymać Google kroku.